Zo creëer je een inspirerende bedrijfscultuur

The Sharecation

The Sharecation

Een inspirerende bedrijfscultuur: hoe ontwikkel je die?

Succesvolle, vernieuwende bedrijven hebben een motiverende en open bedrijfscultuur. Er is ruimte voor ontwikkeling, voor eigen inbreng en medewerkers hebben hart voor de organisatie. Een sterke cultuur is dan ook één van de belangrijkste drijfveren voor duurzaam succes. Maar hoe creëer je zo’n inspirerende bedrijfscultuur? 

1.

Zie het ontwikkelen van bedrijfscultuur als een continu proces

Een misvatting van bedrijfsculturen is dat deze maakbaar zijn. Veel bedrijven zien succesvolle Amerikaanse bedrijven zoals Google, Netflix en Apple als voorbeeld en nemen klakkeloos de bedrijfscultuur ‘over’. Maar de bedrijfscultuur kan alleen bijdragen aan het succes van de onderneming als deze past bij de bedrijfsstrategie en als werknemers er daadwerkelijk in geloven. Het is dan ook heel belangrijk om medewerkers continu te betrekken bij het proces en ze te laten meewerken aan het creëren en constant optimaliseren van een inspirerende bedrijfscultuur die precies past bij jouw bedrijf en kernwaarden van de organisatie. 

2.

Creëer een sterke bedrijfsidentiteit

De bedrijfscultuur komt voort uit de organisatie-identiteit van jouw bedrijf. Deze identiteit omvat de doelen, de kernwaarden, de visie en missie en hoe je bedrijf zich positioneert. Maar minstens zo belangrijk: de bedrijfsidentiteit wordt gevormd door de personen achter het bedrijf. 

Het is dan ook belangrijk om te formuleren en te communiceren waar jouw organisatie voor staat, wat de waarden en het gewenste gedrag zijn en hoe je dit het beste kunt uitdragen naar medewerkers en klanten. Verneem bijvoorbeeld eens van medewerkers en klanten hoe zij de identiteit van de organisatie zouden omschrijven. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een (interne) enquête en door gesprekken te voeren waarin het geven van feedback wordt gestimuleerd. 

Op deze wijze kan het juiste talent verworven worden, creëer je een “wij”-gevoel en kunnen culturele mismatches worden voorkomen. Het resultaat: jouw medewerkers zullen zich vrijwillig en vol passie inzetten als ambassadeurs voor je bedrijf. 

3.

Stuur op de intrinsieke motivatie van je werknemers

Het tijdperk waarin men op de arbeidsmarkt alleen zocht naar een baan met een goed salaris is verleden tijd. Medewerkers zijn in hun werk steeds meer op zoek naar plezier, voldoening en arbeidsvreugde. Dit wordt ook wel de intrinsieke motivatie genoemd: de motivatie die vanuit jezelf komt. Het slaat dan ook op het vergroten van passie, werkgeluk, zingeving en zelfvertrouwen.

Met een secundair arbeidsvoorwaardenpakket waarin alleen een aantrekkelijk salaris, een aantal vakantiedagen en een goed pensioen geboden wordt, krijg je dan ook niet gemakkelijk meer de gewenste kandidaten. Probeer dan ook te achterhalen wat medewerkers belangrijk vinden binnen hun baan en wat een aanvulling kan zijn op hun dagelijkse werkzaamheden. 

Vergeet hierbij niet rekening te houden met de branche waarin je werkzaam bent. Binnen de IT-branche, waarin medewerkers vaak uren achter elkaar geconcentreerd naar een scherm kijken, kan het van toegevoegde waarde zijn om een ruimte te creëren waar medewerkers even kunnen ontspannen. Een tafelvoetbaltafel, een fijne loungebank en kleurrijke ruimte kunnen al een heel verschil maken.

Maar ook het uitspreken van waardering en het aanbieden van passende verantwoordelijkheden is heel belangrijk. Medewerkers willen worden uitgedaagd en het gevoel hebben dat hun werk daadwerkelijk iets bijdraagt. Probeer dan ook te investeren in de ontwikkeling van medewerkers en zie dit tevens als een investering in je bedrijf. 

4.

Zie je medewerkers als je eigen sportteam

Wil je jouw team zo succesvol mogelijk inzetten en al het potentiële talent benutten? Vergelijk je team dan eens wat vaker met een voetbalelftal en jezelf met een voetbalcoach. 

Voetbalteams presteren op topniveau als ze kracht kunnen halen uit het teamgevoel en de juiste sturing krijgen van de coach. Hier kun je een goed voorbeeld aan nemen binnen jouw organisatie. Een sterke cultuur valt of staat dan ook met de samenstelling van het team en onderling respect. Binnen de bedrijfscultuur is het belangrijk dat iedereen elkaars sterke, maar ook zwakke punten kent en respecteert. Als dit het geval is, kunnen zelfs botsende persoonlijkheden elkaar aanvullen en de cultuur enorm versterken. Een voetbalcoach is daarnaast zo’n 80 tot 90 procent van zijn tijd bezig met individuele gesprekken met voetballers. Het gaat hierbij niet alleen om de coaching van het geheel, maar ook om maatwerk en een persoonlijke benadering. De belangrijkste les die hieruit gehaald kan worden is om te kijken naar de individuele competenties van je teamleden, collega’s op elkaar te laten inspelen en de krachten te bundelen voor het beste eindresultaat. 

4.

Denk buiten de kaders en kleur buiten de lijntjes

Bij het creëren en aanbieden van onze producten en dienstverlening, houden we constant rekening met onze concurrentie. Hoe onderscheiden wij ons van andere aanbieders en hoe behalen we concurrentievoordeel? Het is eigenlijk gek dat we hierbij vaak alleen kijken naar de externe organisatie, terwijl er juist ook zoveel winst te behalen is binnen de organisatie. 

De interne organisatie weerspiegelt de externe organisatie. Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten. Goede interne communicatie zorgt voor een heldere boodschap naar je klanten. En positieve medewerkers zorgen voor een sterk bedrijfsimago. 

Er zijn talloze manieren om je op intern niveau te onderscheiden van concurrenten. Zo winnen de werkweek van 4 dagen en Artificial Intelligence Labs wereldwijd terrein, maar kun je evengoed experimenten met thuiswerken, flexibele werkplekken en een inspirende kantoorruimte. 

De meeste medewerkers werken graag op een afdeling waar een positieve sfeer hangt, waar een grapje gemaakt kan worden en waar ook ruimte is voor gezelligheid. Dit kan worden gestimuleerd door verjaardagen en jubilea goed te vieren en door bedrijfsuitjes en borrels te organiseren. Wil jij met jouw bedrijf nog net iets verder gaan en echt buiten de kaders denken? Organiseer dan een bedrijfsreis of een workation met je team. 

5.

De ROI van bedrijfscultuur

Een sterke bedrijfscultuur zorgt voor verbintenis binnen je bedrijf, maar het levert nog veel meer op. Betrokken en trotse medewerkers zijn gelukkiger, productiever en creatiever. Bovendien kan de bedrijfscultuur een versterkend effect hebben op klantrelaties en het bedrijfsimago doordat medewerkers met trots over je bedrijf praten. 

Dat medewerkers blij en gelukkig zijn, vertaalt zich ook naar een lager personeelsverloop en minder ziekeverzuim. Het versterken van de bedrijfscultuur zou dan ook in iedere organisatie een strategisch doel moeten zijn. 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email