Werkvakantie als merkverhaal inzetten

The Sharecation

The Sharecation

Creëer een sterk merkverhaal als branding tool

Een inspirerend merkverhaal is belangrijk voor ieder bedrijf. Een duidelijke boodschap maakt je als ondernemer en organisatie menselijk, sympathiek en geloofwaardig. De manier om je ondernemersverhaal te vertellen is door middel van storytelling. Jouw unieke story kun je vervolgens inzetten als reclame; bijvoorbeeld door een werkvakantie als branding in te zetten voor jouw bedrijf. 

Storytelling inzetten voor jouw bedrijf 

Storytelling is een vorm van communicatie waarbij je mensen – klanten, werknemers en andere belanghebbenden – verbindt. Het creëert openheid, vertrouwen en verbondenheid. Storytelling is niet alleen een geschikte manier om je marketingboodschap te verkondigen, het geeft je als ondernemer ook de kans om je eigen persoonlijke verhaal te vertellen en ambassadeurs te creëren. En hoe kun je dit beter doen dan door je werknemers mee te nemen op bedrijfsreis?

Waarom een werkvakantie inzetten als merkverhaal voor je bedrijf?

Om werknemers en klanten aan je bedrijf te binden moet je relevant zijn. Met een uniek verhaal. Met woorden en beelden die raken. Want alleen dan ben je interessant voor mensen. Maar wat is jouw verhaal zonder publiek?

Een organisatie die dit goed heeft begrepen, is het Amsterdamse marketingbureau BrandfirmZij organiseerden een werkvakantie naar Bali en hebben deze reis ingezet als reclame voor hun bedrijf.

1.

Een werkvakantie is een perfecte PR-stunt

Het bedrijf Brandfirm besloot om aan de Nederlandse winter te ontsnappen en een aantal maanden per jaar te werken vanuit Bali in Indonesië. Erg fijn voor de werknemers van Brandfirm, maar vooral ook een goede publiciteitsstunt voor het bedrijf zelf. 

Tijdens een meeting in 2016 besloot de directie van Brandfirm om haar werknemers een origineel kerstcadeau te geven: van januari tot april werken op Bali. Nadat Brandfirm het spontane idee van de werkvakantie online deelde, werd het nieuws binnen no time verspreid. 

Al snel was het merkverhaal van Brandfirm zichtbaar in diverse media, waaronder Business Insider, het AD, Sprout, Workjuice, de Libelle en de Volkskrant. De werkvakantie naar Bali werd zo dus niet alleen een financieel succes voor Brandfirm, maar werd tevens ingezet als prima staaltje PR en hielp mee aan het verstevigen van de naamsbekendheid.

2.

Je versterkt de onderlinge banden op werkvakantie

Naast de reclame naar de buitenwereld, is een werkvakantie ook zeer geschikt om binding te creëren tussen je organisatie en jouw personeel, en onderling tussen jouw werknemers.

Een team leert elkaar beter kennen als ze samen een avontuur aangaan, dan wanneer ze van 9 tot 5 op kantoor zitten. Een werkvakantie met collega’s doorbreekt de sleur, geeft nieuwe inzichten en creëert een hechte bedrijfscultuur. Werknemers zijn hierdoor niet alleen gelukkiger, maar blijven je als werkgever ook langer trouw. Je medewerkers zullen als gevolg niet alleen met elkaar positief spreken over je bedrijf, maar ook tegen familie, vrienden en kennissen.

3.

Met een werkvakantie kun je talent aantrekken en behouden

Het stimuleren van de juiste bedrijfscultuur is essentieel om nieuw talent te werven en behouden. Medewerkers zijn allang niet meer alleen op zoek naar een goed salaris. Ze zijn op zoek naar zingeving, uitdaging, verantwoordelijkheid, sociaal contact, afwisseling én geluk in hun werk. 

Medewerkers voelen continu de behoefte om zich te blijven ontwikkelen en bijdrage te leveren. Werknemers volgen dan ook graag opleidingen en trainingen om zichzelf te kunnen verbeteren en om nog meer van waarde te kunnen zijn voor jouw onderneming. Een werkvakantie leent zich hier voor en biedt de mogelijkheid voor brainstormsessies, trainingen en andere ontwikkelingsvormen. 

Tegelijkertijd is een werkvakantie een mooi visitekaartje om te tonen aan aanstormend talent. Werkzoekenden die zien dat ze bij jouw bedrijf de mogelijkheid hebben om in een inspirerende omgeving te werken aan hun professionele- en persoonlijke ontwikkeling, zullen veel sneller de HR-afdeling binnen jouw bedrijf benaderen.

4.

Met een werkvakantie laat je zien dat je innoveert

De wereld verandert sneller dan ooit. Ondernemen is kansen zien en er continu op inspringen. Dat betekent dat je niet alleen de veranderingen duidelijk in beeld moet hebben, maar dat je ook voorop moet lopen in de veranderingen. Innovatie is dan ook een belangrijke voorwaarde voor succes op de lange termijn. Tijdens een werkvakantie kun je met je team werken aan de innovatie binnen jouw onderneming, bedrijfstak en branche. 

Met deze innovatie werk je niet alleen aan het ontwikkelen van nieuwe producten, services en technologie, het laat ook aan de buitenwereld zien dat je innovatie belangrijk vindt en continu waarde creeërt. Innovatie helpt je als ondernemer bij het laten groeien van je bedrijf, om productiever te zijn, concurrentievoordeel te behalen en merkwaarde op te bouwen. Dit kun je dan ook uitdragen naar je relaties en hierdoor je banden met belanghebbenden verstevigen.

5.

Op werkvakantie kun je relevante content creëren

Wanneer je met collega’s op werkvakantie bent, is dit een ideaal moment om relevante content te creëren. Denk hierbij aan reisverslagen en professionele foto’s voor op de bedrijfsnieuwspagina en sociale media kanalen. Op deze wijze kun je de hechte bedrijfscultuur niet alleen intern uitstralen, maar ook extern naar je (potentiële) klanten, leveranciers en andere belanghebbenden.

Ook je werknemers zelf zullen foto’s maken en deze delen op sociale media en laten zien aan familie en vrienden. Zo verspreid je merkverhaal zich vanzelf! 

Op reis met jouw team en een sterk merkverhaal creëren?

Met een werkvakantie creëer je dus een uniek verhaal naar zowel je medewerkers, als (potentiële) klanten en nieuw talent. 

Op zoek naar een werkvakantie met jouw bedrijf? The Sharecation speelt een ondersteunende rol bij de opzet van een succesvolle werkvakantie of bedrijfsreis

Wij concretiseren en vertalen jouw bedrijfsdoelen in een krachtige, maar amusante reis voor jouw team. Daarbij realiseren wij niet alleen een geweldig reisconcept, maar maken wij samen met jou een sprong naar meer motivatie, energie én gericht resultaat. We kunnen je tevens ondersteunen bij het omzetten van jouw bedrijfsreis naar mooie reclame voor jouw onderneming.  

Deel dit bericht